'In de Bijbel wordt meer gestenigd'

'In de Bijbel wordt meer gestenigd'

Aldus luidde de titel boven een persbericht, waarin de lancering van de nieuwe website bijbelenkoran.nl werd gemeld. Met zo´n quote is meteen de toon gezet, hoewel de initiatiefnemers wel enige nuance proberen aan te brengen.

In het persbericht lezen we o.a. het volgende:
“De Bijbel kent wraakzuchtige passages en de Koran lijkt soms wat milder”, zegt Martin Fröberg, algemeen directeur van de IKON.
Op www.bijbelenkoran.nl staan achttien teksten in het Nederlands, Engels en Arabisch. De verhalen staan zowel in de bijbel als de koran en zijn volgens initiatiefnemers IKON en Radio Nederland Wereldomroep bedoeld om de joods-christelijke en islamitische verhalen te vergelijken en “de dialoog te bevorderen.”
Martin Fröberg stelt vraagtekens bij politici die beweren dat de koran aanzet tot geweld. “Is dat echt wel zo? Neem bijvoorbeeld stenigen. Dat is een straf die in de Bijbel voorkomt en niet in de koran”, zegt hij. Een woord als ‘slaan’ staat 69 keer in de Bijbel tegenover 9 keer in de koran. Maar wat zegt zo’n feit eigenlijk zonder context? “Dat is een aardig feitje om te weten. Niet meer dan dat”, zegt Fröberg. „We willen daarmee niet suggereren dat de Bijbel gewelddadiger zou zijn dan de koran.” (Bron: Trouw)

Boek

De vergelijking van Bijbel en koran is op zich niet nieuw. Eerder al was een boek verschenen bij Unieboek van filosofe Marlies ter Borg. Tot haar verrassing kwam ze in de Koran Jezus tegen als ´Isa´ en nog veel meer bijbelse figuren, zoals Abraham (Ibrahiem), of Jozef/Joesoef en Maria/Marjam. Ook in de Koran bouwt Noeh (Noach) een ark en drijft Mousa (Mozes) in een mandje over het water. Zo ontstond het idee voor het boek ’Bijbel en Koran in verhalen’.
Zelfs de profeet Mohammed komt volgens de islamitische interpretatie al in de Bijbel voor als de door Jezus aangekondigde opvolger, in Johannes 14:16 de Heilige Geest genoemd.
Ter Borg vindt de Koran vaak milder dan de Bijbel. “In de Bijbel is het Eva die Adam verleidt, het begin van de zondeval. Beiden worden verdreven uit het paradijs. In de Koran hebben Adam en Eva evenveel schuld, begaan samen de fout. Ze tonen berouw en Allah vergeeft hen. Hij geeft hen een herkansing en de opdracht een goed leven te leiden. Dat vind ik milder dan dat de God van de Bijbel belooft over zoveel eeuwen voor een oplossing te zorgen in het offer van Jezus. Qua vergevingsgezindheid lijkt het bijna of de Koran door de bril van Jezus kijkt naar verhalen in het Oude Testament.”

Zinloos

Vergelijken is volstrekt zinloos. De Bijbel is het Woord van God en de Koran een product van Mohammed. Wie de Bijbel leest - en vooral gelooft – moet het doen met bijvoorbeeld Psalm 96:4 “Want de HERE is groot en zeer te prijzen, geducht boven alle goden; want alle goden der volken zijn afgoden…”
Er is volgens de Bijbel maar één God, de God van Israël, Schepper van hemel en aarde. Alles wat zich naast Hem als god voor doet, dus ook de god van de islam, zijn afgoden. In het boek van Jesaja wordt dit bevestigd: “Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is mij gelijk…”.

De website is volgens de makers o.a. bedoeld om de dialoog te bevorderen. Maar dat veronderstelt twee gelijkwaardige partijen. En dat is hier dus niet het geval. Hoe groot de invloed van de Koran en Mohammeds leer ook is, christenen die de Bijbel als Gods Woord erkennen zullen nooit de dialoog aangaan met dienaren van een afgod. Veeleer zullen zij getuigen zijn..!

Jezus en Mohammed

Trouwens, wie toch vergelijken wil, op de website van bijbelenonderwijs.nl staan onder het menu ´Huis van Islam` een aantal lezenswaardige artikelen. Binnen de islam wordt Jezus niet als de Zoon van God erkent, maar als een profeet. Daarom staat ook op de Al-Aqsa moskee in Jeruzalem: "God heeft geen zoon". Het verlossingswerk van Christus - de kern van het christelijk geloof! - heeft dan ook géén plaats in de islam. Maar goed, op die website is een vergelijking te vinden tussen Mohammed en Jezus. Kijk hier: http://www.bijbelenonderwijs.nl/index.php?grp=islam&item=mohammedenjezus&grp=islam

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'