Onze grote God en Heiland

Onze grote God en Heiland

De Kerstdagen liggen al in het verschiet. Veel wordt dan gezegd en geschreven over de Here Jezus Christus. Sommigen spreken over ‘een goed mens’, anderen over ‘de Christus-figuur’. In talrijke bewoordingen worden vele visies op zijn persoon gepresenteerd. De enig juiste visie is uiteraard wat de Bijbel zegt over Hem. In Titus 2;13 spreekt de apostel Paulus bijvoorbeeld over "onze grote God en Heiland, Christus Jezus...".

Geboorte

In de eerste plaats wordt gewezen op de Godheid van Christus. Het is niet zomaar een mens, die in Bethlehem in de kribbe lag. Dat merken wij direct aan de gebeurtenissen rondom de geboorte van Jezus: de aankondiging aan Maria; de volkstelling van keizer Augustus ; de komst van de wijzen uit het Oosten, die Zijn ster hadden gezien; de grote hemelse legermacht bij de herders, enzovoort.
Bovendien was Zijn geboorte al ver van te voren aangekondigd in de profetieën, zodat al deze gebeurtenissen ook nog eens de nauwkeurige vervulling waren van Gods (profetische) Woord! Een hele bijzondere geboorte.
Geboren uit de maagd Maria, zeggen wij. En dat is misschien wel het meest bijzondere van de geboorte van Christus. Hierin ligt het diepste geheim van Jezus' Wezen: “De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden" (Luk. 1:35). De Here Jezus is niet verwekt door een mens, maar door God! Daarom wordt hij genoemd: Gods eniggeboren Zoon. Later, in Hebr.1, lezen wij, dat de Zoon "de afstraling Zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen is" (vers 3). Ik weet wel, de moderne theologie heeft de waarheid van de "maagdelijke "geboorte allang laten varen. Men ontkent het grofweg op zgn. wetenschappelijke gronden, of men geeft er een zinnebeeldige betekenis aan. Maar goed, daarvoor heet deze theologie ook "modern" te zijn. De Bijbel is niet modern, maar wel actueel en up to date. Gods Woord past zich niet aan aan menselijke, (eigen) wijsheden en laat zich evenmin wetenschappelijk van zijn kracht beroven. Integendeel, wie nuchter, eerlijk, en gelovig de Bijbelse informatie accepteert, die zal de waarheid (leren) kennen.

God en Mens

Het is een geweldig wonder, de maagdelijke geboorte: Jezus Christus is God, geopenbaard in het vlees. Hij is God en Mens. Onbegrijpelijk, maar waar!
De Here Jezus is Degene, die tussen God en de mens in staat. Hij is degene, die bemiddelt. Hij is de Redder. "Want er is één God, en ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" (1 Tim.2;5). Hij heeft dit bevestigd door te zeggen: "..niemand komt tot de Vader dan door Mij" (Joh. 14:6).

De Here Jezus is werkelijk een uniek Persoon, in wie genade en liefde is geopenbaard aan zondaren, die door Hem de toegang vinden tot God.
Hij is niet een mens in wie Goddelijke kwaliteiten aanwezig waren. Hij is niet een super-profeet, die een bijzondere visie had voor de wil van God. Hij is niet een Idealist, die voor Zijn ideaal wilde lijden, en er ten slotte aan ten onder gegaan is. Hij is niet een Martelaar voor de zaak van vrede en gerechtigheid. Hij is niet een Wereldverbeteraar, wiens voorbeeld gevolgd moet worden, zodat de mens langzamerhand leert hoe hij moet leven. Hij is niet een verlichte Meester, die alleen interessant is voor zijn aanhangers. Niets van dat alles: Hij is God, die Mens geworden is om de mens te verlossen uit het doodsmoeras van zonde en schuld.

Het Evangelie naar Johannes begint met de indrukwekkende woorden: "In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God" (vers 1). Dan volgt de verklaring, dat alle dingen door het Woord zijn "geworden" (= ontstaan). En in vers 14 lezen wij dan: "Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond..". Letterlijk staat er "getabernakeld", d.w.z. ‘gewoond als in een tent’. Het menselijke lichaam was de woning van God op aarde!
De eerste woorden van het Johannes-Evangelie bepalen ons direct bij de eerste woorden van "het boek der wording": Genesis.
Daar staat: "In den beginne schiep God de hemel(en) en de aarde".
Zo begint de Bijbel, met de verklaring, dat God de Schepper is. In Johannes 1 wordt ons geleerd, dat God, de Schepper, het Woord is.
In Kolossenzen 1 wordt duidelijk, dat Hij de Zoon is, door Wie en tot Wie alle dingen zijn geschapen. In Hebreeën 1 wordt vermeld, dat de Zoon de reiniging der zonden tot stand gebracht heeft en Zich gezet heeft in de hoge (bedoeld wordt: de hoge hemel, de woning van God -Job.22:12- ook wel genoemd: de "hemel der hemelen").
Tenslotte ontmoeten wij Hem weer in Openbaring 21 als Degene die op de troon gezeten is en zegt: "Zie, Ik maak alle dingen nieuw".
Hij is de Schepper, de Verlosser en de Voleinder!

Liefde

In Titus 3:4 staat: "...toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen ..."
In de Here Jezus is de grote liefde (Efe. 2:4 ) van God zichtbaar geworden. In de Bijbel lezen wij twee keer: God is liefde (1 Joh. 4). Voor veel mensen (ook christenen) vormt dit een probleem vandaag. Mensen, die in hun eigen leven teleurgesteld zijn, of in de medemens. Mensen, die in de wereld om zich heen zien: moord, terreur, onderdrukking, voedsel-en millieuproblemen, atoomdreiging, etc. Mensen, die de hardheid van het leven misschien aan den lijve hebben ondervonden. Voor hen kan het een grote vraag zijn of God wel liefde is. Toch is het antwoord: Ja, God is liefde! En dat God liefde is, dat kun je zien in de Here Jezus. Dat zegt de Bijbel ook duidelijk: "Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden" (1 Joh. 4:10).
Wat zijn we als mensen toch vaak kortzichtig. We zoeken de liefde van God in de omstandigheden in de wereld of in ons eigen leven. En als die omstandigheden niet al te best zijn, dan gaan we twijfelen aan de liefde van God. Alsof God die omstandigheden heeft veroorzaakt. Alsof wij Hem daarvoor aansprakelijk mogen stellen. Gemakshalve gaan we dan voorbij aan de schuld van de mens; dikwijls ook aan onze eigen schuld. Het is van belang te lezen wat de profeet Jesaja zegt in h.s. 59, vers 1 en 2: "Zie, de hand des Heren is niet te kort om te verlossen, en Zijn oor niet te onmachtig om te horen; maar uw ongerechtigheden zijn het die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort". Het is juist de liefde van onze grote God en Heiland, die de scheiding wil opheffen en de zonden wil verzoenen. Daartoe heeft God zijn Zoon in de wereld gezonden, opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17).
Het kruis van Golgotha staat in deze wereld als een banier van Gods liefde! Daar heeft God Zijn liefde jegens ons bewezen, "doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons is gestorven" (Rom. 5:8). Hij is God, Hij is onze Heiland. Hem zij alle eer!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

"Zoon" in het Oude Testament - Een speurtocht naar de Naam van Gods Zoon

In Spreuken 30 wordt een vraag gesteld over God: "Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon ...?" (vs. 4b). Wat bijzonder dat hier - circa 1000 jaar vóór Christus - ervan uitgegaan wordt dat God een Zoon heeft! Naast de vele Oudtestamentische verwijzingen naar de Persoon en het werk van Christus, wordt slechts in Spreuken, de Psalmen en het boek Jesaja naar Hem verwezen met het woord "Zoon". Aan de hand van deze teksten zoeken we naar het antwoord op de dubbele vraag uit het Spreukenboek. Het antwoord vinden we uiteindelijk in het Nieuwe Testament. Dat antwoord is verrassend!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Zoon'

Levend water

Water is de meest voorkomende vloeistof op aarde, een essentieel onderdeel van de natuur en noodzakelijk voor het (ontstaan van) leven.
In dit boekje gaat het niet zozeer over water als vloeistof, maar vooral over geestelijk water. Dat wil zeggen: water als aanduiding van waarachtig leven, voortkomend uit Gods Geest.
Daarnaast verwijst water ook naar Gods Woord, dat levend en krachtig is. Vandaar de titel van dit boekje: levend water.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Levend water'

Schatten uit Gods Woord - 4

De serie Schatten uit Gods Woord bevat boeken waarin allerlei Bijbelse onderwerpen worden behandeld. Deze onderwerpen kun je zien als schatten die je opgraaft vanuit Gods Woord. David zegt: "De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal" (Ps. 12:7). Hij schrijft dit om daarmee de betrouwbaarheid van Gods woorden te onderstrepen. Zij staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de woorden die trouweloze mensen spreken (zie vs. 2-5). Wat God zegt in Zijn Woord kun je zonder meer aannemen; Hij is immers Zelf de waarheid! Daarom is het zo de moeite waard om de Bijbel te lezen, te overdenken en te leren begrijpen. Daar word je wijs van!

Dit vierde deel bevat 22 hoofdstukken over even zoveel onderwerpen. 

Spreuken 3:13-15 zegt:
"Welzalig is de mens die wijsheid vindt,
de mens die inzicht verkrijgt, want
- haar opbrengst is beter dan de opbrengst van zilver en
- haar inkomen beter dan bewerkt goud,
- zij is kostbaarder dan robijnen.
Al jouw wensen zijn met haar niet te vergelijken".

Meer info & bestellen 'Schatten uit Gods Woord - 4'