Jezus komt!

Jezus komt!

De wederkomst van de Here Jezus Christus is een uitermate belangrijk thema in de bijbelse eschatologie (leer der laatste dingen). Meerdere woorden hebben betrekking op die wonderbare gebeurtenis die voor de gelovigen een vaste en gezegende hoop is. In dit artikel een korte verklaring van drie begrippen: Komst, openbaring en veschijning.

Komst

Hoewel wij bij het woord komst (we gebruiken in dit artikel de NBG-´51 vertaling) aan een bepaald tijdstip denken waarop iemand komt, is de letterlijke vertaling van dit woord: aanwezigheid, of het ernaast zijn. Dit Griekse woordje parousia vormt een tegenhanger van het Griekse woord apousia, wat betekent: afwezigheid. Beide woorden worden door de apostel Paulus gebruikt in Filipp.2: "Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid (parousia), maar nu des te meer bij mijn afwezigheid (apousia), uw behoudenis bewerken met vreze en beven..." (vs. 12).
De wijze waarop Paulus het hier gebruikt is kenmerkend voor de betekenis waarin het in het gehele Nieuwe Testament voor komt. Het gaat namelijk om de zichtbare, lichamelijke aanwezigheid! In dit geval van Paulus. Maar in de meeste gevallen van de Here Zelf, Die komen zal. Het woord parousia (m.b.t. de Here) toepassen op de tijd waarin we nu leven, is schriftuurlijk niet op zijn plaats: De Here is immers niet op zichtbare wijze aanwezig op deze aarde. Dat is na Zijn komst wel zo, zodat we mogen zeggen dat de (aan)komst van de Heer het begin van Zijn parousia (= aanwezigheid) op aarde vormt.

Parousia wordt gebruikt in verband met de komst van de Heer in de volgende Schriftplaatsen: Matt. 24:3, 27, 37, 39; 1 Kor. 15:23; 1 Tess. 2:19; 3:13; 4:15; 5:23; 2 Tess. 2:1, 8 ("als Hij komt"); Jak. 5:7, 8; 2 Petr. 1:16; 3:4; 1 Joh. 2:28.
Op één uitzondering na wordt het telkens vertaald met: komst. Let wel, het woord parousia als zodanig komt vaker voor in de Bijbel. Hier zijn slechts de plaatsen genoemd waar het betrekking heeft op de komst van de Heer.
Gezien de grondbetekenis van dit woord, die in Filippenzen 2:12 wel heel duidelijk gegeven wordt, moeten we bij komst in de hiervoor aangehaalde verzen dus niet alleen denken aan de beweging van het komen als zodanig, maar (vooral) ook aan de tijd die daarop volgt. Zo spreekt bijv. 1 Korintiërs 15:23 over "bij Zijn komst", wat ons onwillekeurig doet denken aan een enkel tijdstip, terwijl er letterlijk staat: "in Zijn komst", wat meer overeenstemt met de vertaling van "tegenwoordigheid".
Door het gebruik van parousia duiden bovenstaande bijbelteksten op een langere tijd van-aanwezig-zijn van de Here.

Openbaring

Een ander woord dat verband houdt met de komst van de Here is het Griekse woord apokalupsis. Letterlijk betekent dit: ontsluiering. Het laatste bijbelboek staat bij ons bekend als de ´Openbaring van Jezus Christus´ (Openb.1:1). Behalve dat het hier een openbaring (enkelvoud!) door de Here betreft, blijkt deze samen te hangen met de openbaring van de Here. Hij zal worden geopenbaard. De sluier, waardoor Hij nu verborgen is, zal weggedaan worden! (Vgl. hier bijv. Openb. 6:14-17). In tegenstelling tot parousia - wat spreekt van een tijdperk - gaat het bij de openbaring veel meer om een tijdstip. Het woord apokalupsis wordt in de Bijbel - in verband met de komst van de Here - gebruikt in de volgende Schriftplaatsen: 1 Kor. 1:7; 2 Tess. 1:7; 1 Petr. 1:7, 13; 4:13; evt. Openb. 1:1.

Verschijning

Het derde woord waarmee iets wordt weergegeven van de komst van de Here Jezus is het woord verschijning (Grieks: epiphaneia). Een letterlijke vertaling van dit woord zou zijn: óplichting. Dit moet vanzelfsprekend in een andere zin opgevat worden dan ´oplichting´ zoals dat wel in onze taal gehanteerd wordt! ´Lichten´ is hier niet ´tillen´, maar ´schijnen van licht´.
Wanneer het woord afzonderlijk gebruikt wordt heeft het een veel minder rigoureuze betekenis dan openbaring.
Verschijning komt in de Bijbel alleen voor met betrekking tot de Here. De eerste maal wordt het in verbinding gebracht met de parousia van de Heer. De overige keren wordt een opzichzelfstaande gebeurtenis beschreven: 2 Tess. 2:8; 1 Tim. 6:14; 2 Tim. 1:10; 2 Tim. 4:1, 10; Tit. 2:13.
Zo zien we dat verschillende woorden gebruikt worden om bepaalde fasen aan te geven in verband met de wederkomst van de Here Jezus. Waar en wanneer we de gebeurtenissen die door deze woorden beschreven worden moeten plaatsen, is sterk afhankelijk van de plaats waar we ze lezen. Daarnaast wordt ons zicht op deze dingen completer naarmate we bijvoorbeeld ook andere woorden in de Bijbel onderzoeken die hiermee verband houden. Hierbij valt te denken aan: openbaren, verschijnen, de dag des HEREN, de dag van Christus, verwachting, hoop, opname/wegrukking, einde, oordeel, koninkrijk, eindtijd, etc., etc.
Al deze begrippen hebben hun betekenis en houden verband met die ene, hoopvolle boodschap: Jezus komt!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen