God min wereld = God

God min wereld = God

Is God aangewezen op onze hulp en liefde en lofprijs? Deze vraag roept de dieper liggende vraag op of God bepaalde dingen nodig heeft of niet. En zo ja, in welk opzicht?

God is volkomen

De Bijbel vermaant ons, als lidmaten van het lichaam van Christus elkaar te dienen en God lief te hebben en te loven. Heeft God onze hulp, liefde en lofprijs nodig omdat Hij eenzaam is en wij, vergelijkbaar met het ontbrekend deeltje van een Iegpuzzel, het onmisbare sluitstuk vormen om Hem volkomen te doen zijn? Bijbels gezien nee. God is in Zichzelf volkomen. In Hem ontbreekt niets.
Paulus sneed dit thema aan op de Areopagus in Athene, toen hij in debat was met filosofen die van mening waren dat God de wereld nodig had. Paulus ging daar tegenin en stelde met klem, dat God de Schepper van de wereld is, dat "...Hij Zich ook niet door mensenhanden laat dienen, alsof Hij nog iets nodig had..." (Hand. 17:25). Hij verkondigde, dat God geen onvervulde innerlijke behoeften heeft daar Hij de Bron van alle dingen is. Wiskundig geformuleerd kan gezegd worden dat God min de wereld is: God, maar de wereld min God is:nul.
Theologen die van mening zijn dat Gods interactie met de wereld Zijn binnenste wezen vormde, discussieren veel over deze traditionele zienswijze. De theologie van de Drieëenheid verwerpt deze veronderstelling. Zoals Kierkegaard eens heeft opgemerkt, zou het toch hoogst pijnlijk zijn als God, na de wereld geschapen te hebben, van haar afhankelijk werd.

Genade en liefde

Een logisch gevolg heeft met goddelijke genade te doen. Genade betekent dat God ons onverdiende gunst bewijst. Als Hij echter de wereld wegens een onvervulde behoefte zou hebben geschapen, zou genade niet langer genade zijn, want wat God voor ons doet zou dan ten dele door zelfzucht zijn ingegeven, wegens een gebrek in Hem Zelf.
Waarom schiep God dan de wereld, als Hij die toch niet nodig had? Schiep Hij uit louter machtsbegeerte? Het bijbelse antwoord luidt, dat God door liefde en niet door een innerlijke behoefte gedreven werd. Het is het wezen van de liefde te geven en te delen, en de schepping weerspiegelt de overstromende volheid van de God Die liefde is.
Ook de verlossing door de menswording van God in Jezus Christus is een getuigenis voor het wezen van God als liefde (Joh. 3:16; 1 Joh. 4:8). Zoals ook de schrijver van de brief aan de Hebreeën het heeft uitgedrukt: "Want wij hebben geen hogepriester die niet kan meevoelen met onze zwakheden, maar een die in alle dingen op gelijke wijze als wij is verzocht geweest" (Hebr. 4:15). God lijdt niet alleen met ons mee en voelt onze pijn grenzeloos, maar Hij verblijdt Zich ook wanneer wij succes hebben en heeft Zich verblijd over ons geluk.
Voorzichtigheidshalve nog een woord naar aanleiding van de opmerking dat God lijdt. Dit moet niet verward worden met de vroege dwaalleer van het patripassianisme, dat leerde dat de Vader op het kruis leed. Jezus als de Zoon van God leed op het kruis — maar het kan zonder meer gezegd worden dat God het verlies van de Zoon leed en het kan gezegd worden, dat God bedroefd is als er dingen in ons leven verkeerd gaan. Dat God met ons meevoelt is een belangrijke waarheid die gelovigen bemoedigt.

Liefevolle aanbidding

In tegenstelling tot oorspronkelijke natuurgoden, die diverse offergaven nodig hadden om gunstig gestemd te worden, verlangt God onze aanbidding niet omdat Hij die nodig zou hebben, maar omdat Hij liefde is. Het bijbelse geloof is het enige waarvan het wezen liefde is. Omdat God liefde is heeft Hij behoefte aan onze aanbidding. Zoals een vader zijn kinderen Iiefheeft, zo ervaart God oneindige vreugde als wij Hem loven en aanbidden. Niet slechts om onzentwil wil God aanbeden worden; Hij schept behagen in onze aanbidding (Spreuken 15:8; Jesaja 62:5).
Gods liefde verandert ons telkens wanneer wij aan Zijn goddelijk leven deelhebben. Als de Heilige Geest ons liefde schenkt, worden wij niet langer door het zelfzuchtige leven van onze eigen behoeften bepaald. In plaats daarvan spoort de goddelijke liefde ons aan de wil van God te doen en zo Zijn bedoelingen met deze wereld in vervulling te doen gaan.
Het is evenwel niet nodig Gods appèl aan ons om Hem bij het doen van Zijn wil te helpen, te zien als Zijn behoefte daaraan. God verleent ons het voorrecht op dezelfde wijze te helpen die een vader zou kiezen om zijn kinderen toe te staan hem te helpen bereiken wat hij anders alleen zou hebben volbracht. Wij zijn geroepen om tot redding van de wereld samen te werken met de drieënige God, Die Zich verblijdt in onze lofprijs. En het prediken van Gods evangelie is dé manier om de wereld voor Christus te bereiken.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Bijbels bidden

Soms wordt er gezegd dat gebed niet belangrijk is; God weet immers toch alles al van tevoren. Toch zie je dat Paulus een man was van gebed, die innig met de Heere leefde, en vanuit die gemeenschap ook Gods leiding ervoer. Gebed heeft met de verborgen omgang met de Heere te maken.

Ook belangrijk: Hoe zouden wij moeten bidden? Of eigenlijk: Wat vragen we van God? Bidden we het 'Onze Vader', omdat de Heere Jezus dat aan Zijn discipelen leerde? Waar leidt Gods Woord ons eigenlijk naartoe?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Bijbels bidden'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'