Jeruzalems nood en redding (n.a.v. Jesaja 33)

Jeruzalems nood en redding (n.a.v. Jesaja 33)

Jeruzalem is een heel oude stad die hoogtijdagen beleefde in de tijd van David en Salomo en enige tijd daarna. Salomo, de vredevorst, regeerde in Jeruzalem en zijn roem ging over de gehele wereld. Het was een glorietijd voor de stad en haar inwoners.

Er zijn echter ook vele dieptepunten geweest in de geschiedenis van deze stad. Vele malen werd de stad belegerd, aangevallen en verwoest, meestal door profeten van tevoren aangekondigd. Een troost was, dat dit altijd gepaard ging met de rijke beloften van God over herstel en heerlijkheid!
God heeft deze stad geclaimd voor Zichzelf; daarom wordt Jeruzalem ook ge¬noemd: "de heilige stad", en: "de stad van de grote Koning". Een andere naam, die we ook vaak lezen in de Bijbel is: Sion. Dit is de naam van één van de heuvels waarop de stad gebouwd is; deze naam wordt dikwijls verbonden met Gods beloften.

Beloften
Eens zal Jeruzalem, volgens de vele beloften van God, zijn:
* de hoofdstad van het Koninkrijk van Israël en van de wereld
* de residentie van de grote Koning, Jezus de Messias (zie Jes. 2)
* de "tempel-stad" van God
* een bedevaartsoord der volkeren
* het politieke en godsdienstige centrum der wereld
* volgens Jesaja 62: een sierlijke kroon in de hand van de HEERE
* stad van de vrede, d.w.z. de stad die rijk is aan heil!

Maar zover is het nog niet!
Nu bestaat Jeruzalem nog altijd in "de benauwde tijden" (Dan. 9). Er zijn grote spanningen. Jeruzalem wordt door drie godsdiensten gezien als de heilige stad: Joden, Christenen en Moslims. Daarnaast is er de onenigheid van de huidige bewoners: Joden, Arabieren en Palestijnen. Gevolg daarvan is: strijd, schermutselingen, geweld. Dat zal pas definitief voorbij zijn als de Heere Jezus Christus terugkomt en alle dingen zal herstellen. De grote ommekeer in Jeruzalems geschiedenis komt ook naar voren in Jesaja 33.
In vers 1 is sprake van een verwoester. Toen was dat: Babel. In de toekomst zal het zijn: de vorst van de eind-tijd.
Door een verbondssluiting (Dan. 9) zal Jeruzalem zich storten in een poel van zonde en ongerechtigheid. Op de heilige plaats zal de "gruwel van de verwoesting" worden opgericht: het beeld van het Beest. Het getuigenis van God (o.a. de 2 getuigen, Openb. 11) zal worden genegeerd. Jeruzalem is in Openbaring 11 de stad, die geestelijk genoemd wordt "Sodom en Egypte". Deze namen wijzen op de geestelijke en morele toestand van Jeruzalem in de toekomst: wetteloosheid en ongehoorzaamheid. Bovendien: Sodom en Egypte zijn door de HEERE geoordeeld vanwege hun ongerechtig¬heid; straks zal het¬zelfde oordeel over Jeruzalem gaan (vgl. Zach. 12 en 14).

Het gelovig overblijfsel zal in die tijd bidden om hulp (vs. 2); het is "een tijd van benauwdheid voor Jakob" (zie Jer. 30:7 en Zach. 13). De HEERE alleen kan redding geven. Hij houdt de tijden en gelegenheden in Zijn hand (vs. 5,6). En de HERE zal opstaan (vs. 10) en dat betekent: oordeel voor de ongelovigen en redding voor de gelovigen.

Wat de ogen van het gelovige overblijfsel vervolgens zullen zien, wordt meegedeeld in vers 17 e.v.:

  1. De Koning, d.i. de Messias, in al Zijn schoonheid; eens kwam Hij in vernedering tot Jeruzalem, rijdende op een ezel. Straks zal Hij echter de Verhoogde zijn, die komt met "grote macht en majesteit".
  2. Het oordeel over de vijanden, de heidense verdrukkers (vs. 19). In Jesaja 60 lezen wij, dat in de toekomst de rollen worden omgedraaid: "…de kinderen van hen die u onderdrukt hebben, en allen die u verworpen hebben, zullen zich neerbuigen aan uw voetzolen, en zij zullen u noemen: Stad van de HEERE, het Sion van de Heilige van Israël” (vs. 14).
  3. Sion als de stad van samenkomsten (vs. 20). Jeremia zegt: "...de stad zal herbouwd worden op haar ruïne en het paleis zal op zijn rechtmatige plaats gelegen zijn. Van hen zal dankzegging uitgaan, en het geluid van vrolijke mensen..." (30:18-19, zie ook Zach. 8).
  4. De heerlijkheid van de HEERE zal er zijn (vs. 21). In Ezechiël 48¬:35 lezen wij: "de naam van de stad zal vanaf die dag zijn: “De HEERE is daar" (Jahweh Shammah). Deze heerlijkheid wordt op drievoudige wijze onderstreept in vers 22: "De HEERE is immers onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons verlossen". Jeruzalem en de rest van Israël zal in de toekomst ontdekken wat dát betekent: vergeving van ongerechtigheid, geen ziekte, strijd, moeite en verderf meer.
  5. Jeruzalem zal beantwoorden aan de betekenis van haar naam: stad van vrede/heil (vs. 24).

Enerzijds zien we dus, dat Jeruzalem in de toekomst nog eens (en ook voor het laatst!) ingenomen en geplunderd zal worden. Anderzijds heeft God Zijn beloften heeft gegeven. En Hij maakt al Zijn beloften heerlijk waar!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Bijbels bidden

Soms wordt er gezegd dat gebed niet belangrijk is; God weet immers toch alles al van tevoren. Toch zie je dat Paulus een man was van gebed, die innig met de Heere leefde, en vanuit die gemeenschap ook Gods leiding ervoer. Gebed heeft met de verborgen omgang met de Heere te maken.

Ook belangrijk: Hoe zouden wij moeten bidden? Of eigenlijk: Wat vragen we van God? Bidden we het 'Onze Vader', omdat de Heere Jezus dat aan Zijn discipelen leerde? Waar leidt Gods Woord ons eigenlijk naartoe?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Bijbels bidden'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'