Het geloof

Het geloof

Volgens Hebreeën 11 heeft het wezenlijke van het geloof altijd te maken met de dingen die niet gezien worden. En dat degenen die wandelen door een dergelijk geloof niet wandelen in aanzien. Zij oordelen niet naar het uiterlijk en zij verstaan dat de dingen die gebeuren niet door toeval tot stand zijn gekomen, dan wel door dingen die het menselijk oog kan onderscheiden.

Waar komt geloof vandaan?

Er is slechts één antwoord op deze vraag: Het komt van God. We lezen in Efeziërs 2: " Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen…" (vs. 8 en 9). We kunnen ons in deze woorden niet vergissen; en ze zullen dankbaar aanvaard worden door hen die niet struikelen over de vrijheid van die genade.
Als we vervolgens onderzoeken op welke wijze deze gave van God komt, vinden we het antwoord in Romeinen 10:17. Om te zien waar het in dit vers om draait, moeten we beginnen bij vers 13-16: "Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen! (vgl. Jes. 52:7). Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? (vgl. Jes. 53:1).
En dan komt vers 17: "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods." Zo wordt de manier waarop het geloof komt, uitgelegd en geïllustreerd. Het komt als de "gave van God".

Gehoor

Vers 17 bevat drie woorden waar we wat dieper op ingaan.
In de eerste plaats heeft het Griekse woord dat hier met "gehoor" vertaald is, geen betrekking op het zintuigelijke horen, of het 'horen' op zich, maar op dat wat gehoord wordt. Vandaar dat ditzelfde woord in vers 16 wordt vertaald met "prediking": "... wie heeft onze prediking geloofd?"
Het Griekse woord luidt: akoee. En wat gehoord werd had betrekking op Christus, zoals duidelijk is uit de woorden van Jesaja 52:15, waar staat: "... Want zij aan wie het niet verteld was, zullen het zien, en zij die het niet gehoord hebben, zullen het begrijpen." Dat wat hen verkondigd was, had betrekking op Christus (vandaar in sommige vertalingen: ´het woord van Christus´) en was van God afkomstig. In Habakuk 3:2 staat hetzelfde woord: "HEERE, toen ik Uw tijding hoorde ...", dat is: 'Wat U gezegd hebt' (Hebreeuws: Uw gehoor). In Galaten 3:2 vraagt de apostel: "... Hebt u de Geest ontvangen uit de werken van de wet, of uit de prediking van het geloof?", dat wil zeggen: 'Door te geloven wat u door mij van God gehoord hebt?' (vgl. vs. 5).

Woord

In de tweede plaats wordt in Romeinen 10:17 gezegd, dat het geloof (oftewel: ´dit geloof´ in Hebr. 11:2) komt door het horen van "het woord Gods". Het woord dat hier met ´woord´ vertaald is, is niet het Griekse logos, maar reema. Dit is belangrijk en van grote betekenis, omdat deze woorden duidelijk van elkaar onderscheiden zijn. Het eerste (logos) duidt een woord aan dat is opgebouwd uit letters, terwijl het laatste (reema) wijst op een uiting die bestaat uit woorden. Vandaar dat het het uitgesprokene betekent en alles omvat wat is gesproken (Zie Luc. 1:38; 2:29; 3:2 en 5:5; Joh. 3:34; 5:47; 6:63 en 68; Hand. 5:20 en 2 Pet. 3:2).

Voorzetsels

Ten derde worden in Romeinen 10:17 twee voorzetsels gebruikt (beide worden in de Engelse vertaling weergegeven met 'by'). Het eerste staat in het gedeelte "geloof uit het gehoor" en is het Griekse ek. Dit woordje betekent vanuit en duidt op de bron van iets. In het tweede gedeelte - "het gehoor door het Woord Gods" - wordt het Griekse dia met door vertaald. Het wordt hier in de tweede naamval gebruikt, wat het 'middel' aanduidt. Hier is het Woord Gods dus niet de bron maar het middel waardoor het gehoor komt. In de Nederlandse vertalingen komt dit verschil goed tot uitdrukking.

God is de Bron

Uit dit alles leren we dat het reddende geloof van God komt, omdat een dergelijk geloof niet kán bestaan buiten datgene wat Hij gezegd heeft. Hij is de eerste bron van het geloof. Als Hij niet gesproken had, was er geen geloof. Uit Hebreeën 1:1 leren we dat "God voorheen vele malen en op vele wijzen" gesproken heeft. We mogen deze openingswoorden van de Hebreeënbrief ook als volgt weergeven: 'In vele gedeelten en op vele manieren heeft God van oudsher gesproken tot de vaderen, door de profeten; en in het laatst van deze dagen sprak Hij door Zijn Zoon' (in het Grieks: in Zoon). Deze stelling wordt geïllustreerd en uitgelegd in Hebreeën 11. Gods sprak tot Abel, tot Henoch, tot Mozes' ouders, tot Rachab en anderen. Van dit spreken hebben we echter geen historisch verslag. We weten dat Hij gesproken moet hebben, anders zou er niets voor hen zijn geweest om te geloven.
Bovendien was wat Hij tot elk van hen sprak, niet hetzelfde. Hij sprak over verschillende dingen, net zoals Hij sprak op vele tijden en in vele gedeelten en op vele manieren. Wat Hij zei tot Noach, zei Hij niet tot Abraham. Hij zei Noach niet zijn land te verlaten om naar een ander land te trekken. Noch gaf Hij Abraham de opdracht een ark te bouwen. God sprak over vele onderwerpen, en ieder die Zijn woorden hoorde en geloofde wat Hij zei, beoefende dat verlossende geloof en verheugde God daarmee. Want: "... zonder geloof is het onmogelijk God te behagen ..." (Hebr. 11:6). Wij vinden het allen fijn wanneer geloofd wordt wat we zeggen. En je kunt er zeker van zijn dat je de ander kwetst door niet te geloven wat hij zegt.

Het gehoor komt door het Woord van God

Toen God eertijds sprak tot de vaderen door de profeten, deed Hij dat op vele plaatsen en op vele manieren. Hij sprak door bevelen, waarschuwingen, tegenwerpingen, aansporingen, bemoedigingen, oordelen, profetieën, beloften en in genade. Voor degenen die hoorden, gold: "…en sommigen lieten zich wel overtuigen door wat er gezegd werd, maar anderen geloofden niet…" (vgl. Hand. 28:24). Sommigen gehoorzaamden, anderen niet. God sprak ook op vele momenten en over vele onderwerpen en het geloof van hen die geloofden in wat Hij zei, werkte zich in verschillende richtingen uit. In het geval van Henoch wordt ons niet gezegd wat God zei. Vanuit een wat wijder verband, zoals die in de laatste brief van het Nieuwe Testament naar voren komt, lijkt het te zijn gegaan over de komst van de HEERE met Zijn heiligen (Judas, vers 14). Wat het ook was, Henoch geloofde God. En vanuit de meer directe context van Genesis leren we, dat zijn geloof resulteerde in een wandel met God (Gen. 5:24).
Bij Abraham sprak God door middel van bevel en beloften. De opdracht was om zijn eigen land te verlaten en de belofte was dat hij een zoon zou hebben.
Bij de ouders van Mozes, moet God ook een zoon beloofd hebben; en Hij moet hem zo omschreven hebben, dat zij - toen hij geboren was - wisten dat hij het was, waar God over had gesproken.
In al deze situaties was het spreken van God een aanleiding om te horen, te horen door geloof. De verantwoordelijkheid van elk was het gehoorde te geloven. Zo wordt van Abraham, de vader der gelovigen, gezegd dat door ´de prediking van het geloof (...) Abraham God geloofd heeft, en het werd hem tot gerechtigheid gerekend´ (Gal. 3:5 en 6). Dit moet de ervaring zijn van elke oprechte gelovige. Zij moeten ´God geloofd´ hebben en niet mensen. Ze moeten geloven wat God zegt en heeft gezegd, en niet de tradities van mensen.
God geloven betekent niet noodzakelijk een geloof beoefenen. De vraag 'Geloven wij?' is nauwelijks relevant. Het gaat er niet zozeer om of we geloven, maar veel meer wat of wie we geloven!
Daarom: laat het geloof komen door het horen naar wat God gesproken heeft! Dat betekent: de Bijbel geloven, omdat dit het Woord van God is. Laten wij horen wat Hij te zeggen heeft en dat ook geloven, opdat wij Hem behagen en Zijn Naam eren!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen