Lectori Salutem - Heil

Lectori Salutem

Heil

Lectori Salutem… den lezer heil. Inderdaad, dat wensen wij u bij elk nummer van AMEN toe: 'heil'. En waarachtig heil is er alleen maar in verbinding met God, Die Zich geopenbaard heeft in Zijn Zoon, de Here Jezus Christus, en Die door Zijn Woord tot ons spreekt en Zijn plannen bekendmaakt.

De Bijbel vormt het blijde getuigenis van een rijke Verlosser, Die Heer is over alles. Er wordt, volgens diverse publicaties in kranten en tijdschriften, steeds minder gelezen. Toch heeft het God behaagd Zijn kostbaar Woord destijds op schrift te stellen, zelfs zonder tekeningen en schema's. "Ja", zegt u, maar er was toen nog geen tv, en evenmin waren er video's en computers...". U hebt gelijk, maar zou de Almachtige niet in staat geweest zijn iets te creëren met plaatjes? Misschien zelfs wel met bewegende beelden? Maar Hij deed het niet.
Als geleerden vandaag met behulp van grote computers de oorspronkelijke tekst en structuur van de Bijbel analyseren, moeten zij toegeven, dat dit Woord alleen maar tot stand gekomen kan zijn door een 'hogere intelligentie'. Lieve mensen, de Here God is veel groter, dan enige computer ooit zal zijn!

Maar goed... de Bijbel getuigt dus van Christus en het geweldige heil, dat God in Hem heeft geopenbaard. En wij kunnen daarover in het Woord lezen, en een zegen ontvangen!
Vandaag zoeken veel mensen hun heil elders. Zij storten zich in allerlei geestelijke stromingen, occulte experimenten, oosterse meditatievormen en wat al niet meer. De mens is op zoek naar een nieuwe spiritualiteit en verliest zich in de meest waanzinnige godsdienstoefeningen. Heil? Welnee, pure misleiding.
De vorst der duisternis, die zich voordoet als een engel des lichts, verleidt z'n miljoenen. En aan profeten heeft hij geen gebrek.
Ook in christelijke kringen wordt het heil, zo lijkt het, steeds minder gezocht in de Schriften, die getuigen van Christus, maar veel vaker in allerlei geestelijke belevingen, een andere manier van omgaan met elkaar, een eigentijds geloven. De (moderne) mens zoekt 'wijsheid', maar het heeft God behaagd, door "de dwaasheid der prediking te redden, hen die geloven" (1 Kor.1:21).

Actueel

De artikelen over het ontstaan van de wereld en het bijbelse wereldbeeld zijn goed ontvangen. We hebben na de verschijning van het vorige nummer een reclame e-mail verstuurd en daar is goed op gereageerd. We mochten tientallen nieuwe abonnees verwelkomen. Des temeer een aanmoediging voor ons en ook voor u (!) om door te gaan met de werving van nieuwe lezers. Er zijn nog steeds kansen om het Woord bij de mensen te brengen. Alvast bedankt voor uw medewerking.
In dit nummer ook aandacht voor Babylon. De crisis grijpt wereldwijd om zich heen en dat is voor christenen aanleiding te zoeken naar bijbelse aanknopingspunten. Begrijpelijk. Sommigen brengen deze crisis in verband met de val van Babylon (Openb. 17 en 18). Dat nu is een misverstand! De Bijbel is duidelijk over de toekomstige herleving van Babel en de ondergang daaropvolgend. En die voorzeggingen komen niet overeen met de huidige situatie. Opletten dus, dat we niet op grond van (dramatische) gebeurtenissen om ons heen verkeerde conclusies trekken.

Bedankt!

Met vreugde hebben wij gezien, dat velen van u hebben gereageerd op de girokaart, die vorige keer was bijgevoegd.
Met het oog op tijds- en werkbesparing sturen wij geen aparte 'bedankjes'. Wij vertrouwen erop, dat u daarvoor begrip hebt. Wij willen dan ook alle gevers van grotere en kleinere bijdragen (alle giften zijn voor ons waardevol!) hartelijk danken.
Degenen, die nog geen bijdrage voor 2009 hebben overgemaakt, wekken wij op dat alsnog te doen, want ook uw aandeel is onmisbaar! U kunt ook heel gemakkelijk via de website van AMEN een gift overmaken via een machtiging tot éénmalige of periodieke incasso. Van harte aanbevolen!

Tenslotte...

Wij hopen, dat u in dit nummer voldoende leesstof vindt om de komende maanden door te komen. Wij proberen de inhoud steeds zoveel mogelijk te variëren, altijd gericht op de verkondiging van het Woord.
Wij bevelen ons in uw blijvende voorbede aan en wensen u van harte Gods rijke zegen toe.

Met vriendelijke groeten, namens de redactie,
Peter Slagter

Meer artikelen in de serie "Lectori Salutem":

Toon alle artikelen in deze serie (95).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Petrus, mens & apostel

Impulsief, direct, vol liefde, koppig, enthousiast, berouwvol ...

Eigenschappen die van toepassing zijn op Petrus.

Als apostel neemt hij een voorname plaats in als het gaat om het werk van God. Hij is letterlijk een 'sleutelfiguur' in Gods plan met Israël; hem zijn immers de sleutels van het koninkrijk der hemelen gegeven. Hij was één van de drie apostelen die bijzondere dingen meemaakte met de Heere Jezus. De opgestane Heer stelde hem in Zijn dienst om Zijn lammeren te weiden en Zijn schapen te hoeden. Hij was destijds één van de steunpilaren van de gemeente te Jeruzalem.

Als mens is hij iemand in wie we ons gemakkelijk kunnen herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Schatten uit Gods Woord - 3

De serie Schatten uit Gods Woord bevat boeken waarin allerlei Bijbelse onderwerpen worden behandeld. Deze onderwerpen kun je zien als schatten die je opgraaft vanuit Gods Woord. David zegt: "De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal" (Ps. 12:7). Hij schrijft dit om daarmee de betrouwbaarheid van Gods woorden te onderstrepen. Zij staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de woorden die trouweloze mensen spreken (zie vs. 2-5). Wat God zegt in Zijn Woord kun je zonder meer aannemen; Hij is immers Zelf de waarheid! Daarom is het zo de moeite waard om de Bijbel te lezen, te overdenken en te leren begrijpen. Daar word je wijs van!

Spreuken 3:13-15 zegt:
"Welzalig is de mens die wijsheid vindt,
                          de mens die inzicht verkrijgt, want
                                - haar opbrengst is beter
                                  dan de opbrengst van zilver en
                                - haar inkomen beter dan bewerkt goud,
                                - zij is kostbaarder dan robijnen.
Al jouw wensen zijn met haar niet te vergelijken".

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen