Jozua en Kaleb

Jozua en Kaleb

Op een wonderlijke en indrukwekkende manier heeft God het volk Israël verlost uit Egypte, bevrijd van de slavernij. Hij leidt hen door Mozes uit en brengt hen in de woestijn. Na een reis van twee jaar komen de Isrëlieten aan bij de grens van het land Kanaän. En dan?

Verspieders

God heeft in de woestijn heel wat te stellen met Zijn eerstgeboren volk, nog geen twee jaar oud. Toch gaat Hij hen het beloofde land voorstellen. Hij leidt hen naar Kades in de woestijn Paran en vandaar moeten twaalf verspieders het land onderzoeken, van elke stam een voorman, een vorst. O.a. van Juda: Kaleb, de zoon van Jefunne en van Efraïm: Hosea, de zoon van Nun (Mozes noemde hem Jozua). Zien we hier niet gans Israël? Juda, de twee stammen en Efraïm, de tien stammen? ‘Kaleb’ betekent ‘hond’, zoals een hond voortdurend let op zijn baas, zo zou Juda het oog moeten vestigen op God. ‘Hosea’ betekent ‘verlossing’ en ‘Jozua’: ‘de HEERE is redding’.

Na veertig dagen keren de verspieders terug. Zij tonen de vrucht van het land, wat Mozes opgedragen had en brengen verslag uit. Het was juist de tijd van de druivenoogst (denk aan wijn en heilige Geest). Zij brengen één tros mee, zó groot dat ze die aan een stok met twee man moesten dragen! Het verslag van tien van de verspieders (duidelijk de democratische meerderheid) is bijzonder leerzaam, ook voor ons. We citeren Numeri 13:27 en 28: "Zij vertelden het Mozes en zeiden: Wij zijn in dat land gekomen waarheen u ons gestuurd hebt, en werkelijk, het vloeit over van melk en honing, en dit is zijn vrucht. Het volk echter dat in dat land woont, is sterk, de steden zijn versterkt en heel groot, en ook hebben wij daar nakomelingen van Enak gezien”. De kinderen van Enak (reuzen) zijn het resultaat van de omgang van de zonen Gods (gevallen engelen) met de dochters van de mensen (Gen. 6:4). Dan neemt Kaleb het woord: "Toen bracht Kaleb het volk tegenover Mozes tot bedaren, en zei: Laten wij vrijmoedig optrekken, wij zullen het land in bezit nemen, want wij zullen het zeker overmeesteren” (vs. 30). De tien formuleren hun standpunt en overdrijven de aanwezigheid van de Enakskinderen tot in het absurde. "Maar de mannen die met hem opgetrokken waren, zeiden: Wij kunnen tegen dat volk niet optrekken, want het is sterker dan wij. En zij lieten een kwaad gerucht uitgaan bij de Israëlieten over het land dat zij verkend hadden, door te zeggen: Het land waar wij doorgetrokken zijn om het te verkennen, is een land dat zijn inwoners verslindt, en heel het volk dat wij in het midden daarvan gezien hebben, bestaat uit mannen van grote lengte. Wij hebben er ook reuzen gezien, nakomelingen van Enak, afkomstig van de reuzen. Wij waren in onze eigen ogen als sprinkhanen, en zo waren wij ook in hun ogen” (vs. 31-33).

De les voor ons is: het zien en uitvergroten van leeuwen en beren op onze weg is absoluut verkeerd, zeker gezien onze positie in deze tijd: verborgen met Christus in God. Christus is het hoofd van de Gemeente die Zijn lichaam is en aan Hem is gegeven alle macht. Hij is zeker machtiger dan satan.

Nog 38 jaren in de woestijn!

Voor de grens van het beloofde land ontwikkelen zich de gebeurtenissen dramatisch. We lezen dat in Numeri 14:1 en 2: "Toen begon heel de gemeenschap luid te weeklagen en bleef het volk in die nacht luid jammeren. Al de Israëlieten morden tegen Mozes en tegen Aäron. Heel de gemeenschap zei tegen hen: Waren wij maar in het land Egypte of in deze woestijn gestorven! Waren wij maar gestorven!” De woorden van Mozes en ook Kaleb (woorden van God) worden volledig van tafel geveegd. De reactie van Mozes en Aäron en het getuigenis van Kaleb en Jozua zijn indrukwekkend. "Toen wierpen Mozes en Aäron zich met hun gezicht ter aarde, voor heel de verzamelde gemeenschap van de Israëlieten. En Jozua, de zoon van Nun, en Kaleb, de zoon van Jefunne, twee van hen die het land verkend hadden, scheurden hun kleren, en zeiden tegen heel de gemeenschap van de Israëlieten: Het land waar wij doorgetrokken zijn om het te verkennen, is een bijzonder goed land. Als de HEERE ons genegen is, zal Hij ons in dat land brengen en zal Hij het ons geven, een land dat overvloeit van melk en honing. Alleen, kom tegen de HEERE niet in opstand, en u, wees niet bevreesd voor de bevolking van het land, want zij zijn ons tot voedsel, hun schaduw is van hen geweken, en de HEERE is met ons. Wees niet bevreesd voor hen! Toen zei heel de gemeenschap dat men hen met stenen moest stenigen. Maar de heerlijkheid van de HEERE verscheen in de tent van ontmoeting, voor al de Israëlieten” (Num. 14:5-10). De heerlijkheid van de HEERE is Christus, het vleesgeworden Woord van God, de bron waardoor God de geschiedenis kan laten verlopen naar Zijn gemaakt bestek. Er is geen mens die ook maar de geringste bijdrage kan leveren, ook het volk niet dat hij verkoren heeft. Wat een les voor ons! Het direct hierop volgende gedeelte toont dit duidelijk aan: God wil het volk met de pest uitroeien. Mozes gaat weer bemiddelen en pleiten op wat God gezegd heeft te zullen doen en Zijn grote daden die daarop gevolgd zijn. Als God nu zou stoppen met Zijn volk, zou dit een argument zijn voor Egypte en de inwoners van het land om te zeggen: "Omdat de HEERE dit volk niet in het land kon brengen dat Hij hun gezworen had, daarom heeft Hij hen in de woestijn afgeslacht" (vs. 16). Mozes pleit dan op de barmhartigheid van God en vraagt weer vergeving voor het volk "…zoals U dit volk vergeven hebt, van Egypte tot hier toe" (vs. 19b).

Denk met name aan de vergeving van God na de gebeurtenis met het gouden kalf onder leiding van Aäron, terwijl Mozes op de berg met God sprak over het verbond. Mozes heeft geen enkel argument bij het volk om op te pleiten en bij ons is het niet anders. Het antwoord van God komt onverwijld, maar zonde, ongeloof, niet vertrouwen op God, heeft consequenties, zoals blijkt uit vers 20-24: "De HEERE zei: Op uw woord heb Ik hun vergeven. Echter, zo waar Ik leef, de hele aarde zal met de heerlijkheid van de HEERE vervuld worden! Want al de mannen die Mijn heerlijkheid gezien hebben en Mijn tekenen, die Ik in Egypte en in de woestijn gedaan heb, en die Mij nu al tien keer op de proef gesteld hebben en niet naar Mijn stem hebben geluisterd, zij zullen het land dat Ik hun vaderen gezworen heb, niet zien! Ja, geen van allen die Mij verworpen hebben, zullen het zien! Maar Mijn dienaar Kaleb, omdat in hem een andere geest was en hij erin volhard heeft Mij na te volgen, hem zal Ik brengen in het land waar hij geweest is, en zijn nageslacht zal het in bezit nemen". Het volk ontvangt vergeving, maar niemand van de mannen vanaf twintig jaar, die in het begin van Numeri geteld en genoemd zijn (geroepen zijn) mag het beloofde land daadwerkelijk ingaan, behalve Jozua en Kaleb. Mozes moet rechtsomkeert maken richting Schelfzee en het volk moet in totaal veertig jaar in de woestijn verblijven totdat allen boven de twintig jaar gestorven zijn.

Van Kaleb wordt nog iets bijzonders gezegd: Hij had een andere geest (Hebr.: ruach) en hij had God volkomen gevolgd! Hieruit kunnen we concluderen dat de Geest van God op hem was en moeten we wat Kaleb zei in het reeds geciteerde gedeelte Numeri 14:8 en 9 beschouwen als profetie. Daarom lezen we het als zodanig nogmaals: "Als de HEERE ons genegen is, zal Hij ons in dat land brengen en zal Hij het ons geven, een land dat overvloeit van melk en honing. Alleen, kom tegen de HEERE niet in opstand, en u, wees niet bevreesd voor de bevolking van het land, want zij zijn ons tot voedsel, hun schaduw is van hen geweken, en de HEERE is met ons. Wees niet bevreesd voor hen!" 

Deze woorden zullen ten volle werkelijkheid worden als het overblijfsel van Israël onder leiding van de grote Jozua het lang beloofde land zal binnengaan en daar zal genieten van de volle zegen van de HEERE!

Uit: Door Mijn Geest zal het geschieden. Zie everread.nl

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen