Verlost van de boze!

Verlost van de boze!

In deze tijd is de boze nog altijd actief en die tijd is hem door God gegeven! Wij kunnen dus nog wel degelijk hinder ondervinden van zijn boze werken. En toch bidden wij niet de bede uit het Onze Vader: 'verlos ons van de boze', want dat doet God namelijk (nog) niet. Hoe zit dat?

Het ´Onze Vader´

Dit gebed wordt menigmaal gezamenlijk gebeden in de christelijke kerk, in samenkomsten of bij bijzondere gelegenheden, zoals begrafenissen. Vooraf wordt gezegd: ´Laten wij samen het gebed uitspreken, dat Jezus ons zelf heeft geleerd…´ of woorden van gelijke strekking. En dan valt de goegemeente in…
Toch is dit gebed niet bedoeld voor Gods kinderen in deze tijd, die behoren tot de Gemeente, het Lichaam van Christus. De Heere Jezus heeft het ´ons´ niet geleerd, maar Zijn discipelen!
Velen denken dat Jezus een totaal nieuw formuliergebed heeft opgesteld, maar dat is niet zo. In Lucas 11:1 lezen we: "En het gebeurde, toen Hij ergens aan het bidden was, dat een van Zijn discipelen tegen Hem zei, toen Hij ophield: Heere, leer ons bidden, zoals ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft."
Kennelijk was het gebruikelijk dat een leermeester zijn leerlingen leerde bidden. Ook de Heere Jezus deed dat en volgens sommigen heeft Hij geciteerd uit het zgn. Achttiengebed, dat al eeuwen bekend was. Het 'Onze Vader' zou van dit ernstige en plechtige gebed een korte samenvatting zijn. Het Achttiengebed (Sjemonè esré) wordt gebeden waar Joden samenkomen, bijvoorbeeld in de synagoge. Het bestaat uit achttien aparte beden en heeft onder de Joden altijd in hoog aanzien gestaan. Het was door godzalige voorgangers in Israël opgesteld, geheel uit teksten genomen uit het Oude Testament. Vandaar dat het voor de Joden Goddelijk gezag draagt.

Context

We moeten ook letten op het verband waarin het ´Onze Vader´ is opgenomen in Gods Woord. De brede context is het Matteüsevangelie. Daarin wordt Christus voorgesteld als de Zoon van David en de Zoon van Abraham (zie het geslachtsregister in Matt. 1:1). Als Zoon van David is Christus de Erfgenaam van de troon. Ooit heeft God het koningshuis van David opgericht en daaruit is de Heere Jezus geboren als de rechtmatige Troonpretendent. Als Zoon van Abraham is de Heere de Erfgenaam van het land, dat God bestemd heeft voor Zijn volk om daarin te wonen. Het mag duidelijk zijn, dat Zijn erfgenaamschap als Koning en Bezitter van het land bevestigd wordt als het koninkrijk op aarde geopenbaard zal worden. Deze verwachting is dan ook het 'leitmotiv' van het Matteüsevangelie.
Onderdeel daarvan is de bekende bergrede, één van de drie grote redevoeringen van de Heere Jezus, die in het Matteüsevangelie zijn opgetekend. In elke redevoering is het oog gericht op het (komende) koninkrijk.
De afzonderlijke beden van het 'Onze Vader' moeten we vooral plaatsen in profetisch perspectief. De toekomstverwachting van Israël is immers nog steeds niet vervuld. In het Oude Testament werd het koninkrijk aangekondigd en in de Evangeliën verkondigd als zijnde nabijgekomen. Maar de Koning is afgewezen en de openbaring van het koninkrijk uitgesteld tot een later tijdstip, dat ook vandaag nog steeds niet aangebroken is. Dat geeft de woorden van de Heere Jezus dus een profetische lading en die is ook terug te vinden in het 'Onze Vader'.

Als het om de toekomstverwachting van Israël gaat, is het ook goed om eerst nog eens die andere toespraak van de Heere Jezus te lezen - ook wel de tweede bergrede genoemd - in Matteüs 24-25. Daarin komen kortweg de volgende onderwerpen aan de orde:

  • verleidingen;
  • oorlogen / geruchten;
  • hongersnoden / aardbevingen;
  • wetsverachting / liefde zal verkillen;
  • de prediking van het evangelie van het koninkrijk;
  • de gruwel der verwoesting;
  • de grote verdrukking;
  • de machten der hemelen zullen wankelen;
  • de verschijning Zoon des mensen;
  • de terugverzameling en het herstel van Israël;
  • de vergelijking met de dagen van Noach;
  • waakzaamheid;
  • de komende Bruidegom;
  • het omgaan met talenten en
  • het oordeel van de Zoon des mensen.


In de toekomst zullen de Israëlieten opnieuw de openbaring van het koninkrijk mogen verwachten en hun wandel daarop afstemmen.

En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze

Als de Heere Jezus spreekt over verzoekingen, dan weet Hij precies waar het over gaat, want Hij is zelf verzocht geweest als Mens op aarde. Verzoekingen zijn even zovele beproevingen van standvastigheid en gehoorzaamheid. De boze is er altijd op uit om gelovigen aan het wankelen te brengen en hun getuigenis te ondermijnen. Hij is immers de tegenstander van God en daarom ook van allen die God toebehoren.
Ook Israël, als openbaringsvolk van God, kan zich altijd in de 'belangstelling' van de boze verheugen. Dat is door de eeuwen heen zo geweest en zal zich voortzetten tot in de eindtijd. De apostel Petrus schreef zijn brieven aan de "vreemdelingen in de verstrooiing", Israëlieten dus.
Hij schrijft ook over verzoekingen. In hoofdstuk 1:6 van zijn eerste brief zegt hij dat gelovigen "indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei verzoekingen bedroefd" worden. Zijn brieven hebben een sterk profetisch karakter. Tegen de achtergrond van Gods handelen met Israël wijst hij nadrukkelijk op de wederkomst van Christus en de (korte) tijd die daaraan voorafgaat. Het is de laatste tijd waar het boek Openbaring ook over spreekt (Openb. 3:10).

In de toekomst zullen satanische machten op aarde woeden. De duivel zelf zal op aarde geworpen worden: "Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft" (Openb. 12:12). In 1 Petrus 5 waarschuwt de apostel met het oog op die tijd: "Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij verslinden zal" (vs. 8).
Bad de Heere Jezus destijds nog voor de Zijnen om bewaring voor de boze (Joh. 17:4), in de eindtijd is hun bede vooral gericht op verlossing van de boze. En dat is goed te begrijpen. In de eindtijd zal de antichristelijke geest regeren en veel mensen verleiden om hem te dienen (2 Tess. 2:3-12). Velen zullen van het geloof afvallen. Het zal moeilijk zijn om te geloven (Luc. 22:31 en Openb. 13:7). De regering van de boze komt tot een hoogtepunt in de beestheerschappij. Dat alles maakt de bede in het 'Onze Vader' - verlos ons van de boze - in die tijd zo actueel. En ... Gode zij dank, die verlossing zal zeker komen! De hemel zal opengaan en de Heere Jezus Christus zal als glorieuze overwinnaar Zijn intrede doen in deze wereld. Het beest wordt dan gegrepen en met de valse profeet in de poel des vuurs geworpen. De satan zelf wordt volgens hoofdstuk 20 opgesloten in de afgrond voor een periode van duizend jaren en komt daarna uiteindelijk ook terecht in de poel des vuurs (vs. 10).

Vandaag

Wij leven nu in een andere tijd dan waarover de profetische geschriften spreken. In deze tijd, tussen de hemelvaart van Christus en Zijn wederkomst, is God volgens Zijn plan niet bezig met de aankondiging en oprichting van het koninkrijk, maar met de uitroeping van de Gemeente, het Lichaam van Christus. De apostel Paulus spreekt daarover in zijn zgn. late brieven (geschreven na de Handelingen-tijd).
Daarin lezen wij ook over de boze. In Kolossenzen 1:13 en 14 zegt hij: “Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.”
Dat getrokken-zijn-uit komt van het Griekse woord ´rhuomai´. Meer specifiek staat er: Hij heeft ons bevrijd uit de macht (Gr. exousia = volmacht) van de duisternis! Daarbij denken we onmiddellijk aan de satan. In Lucas 22:53 komt dezelfde uitdrukking voor. Direct voorafgaand aan Zijn gevangenneming zegt de Heer: "... dit is uw uur en de macht der duisternis". Vergelijk ook Handelingen 26:18, waar staat:

a. "... om hun ogen te openen en hen te bekeren van de duisternis
        b. tot het licht en 
a. van de (vol)macht van de satan 
        b. tot God ..."


Het is duidelijk: de macht van de duisternis is de macht van satan, de god van deze eeuw. Paulus beschrijft in Kolossenzen 1:13 op indrukwekkende wijze waaruit we van bevrijd zijn! Namelijk: uit de 'klauwen' van de tegenstander, die ons in zijn volmacht had tot het moment van onze bevrijding door de Vader. Wij hoeven dus niet te bidden: Verlos (bevrijd, zelfde woord als in Kol. 1:13) ons van de boze. We zijn uit de duisternis bevrijd, d.w.z. uit de macht van de satan en verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, Die het onderpand is van onze erfenis (Efe. 1:13 en 14). Verzegeld tot de dag der verlossing! Als verloste, bevrijde mensen, als verzegelden, zullen wij bewaard blijven in deze boze dag (d.i. de dag waarin de boze nog altijd regeert) en veilig aankomen in de (toekomstige) dag van de verlossing, de gloriedag van Christus Jezus, onze Heere (vgl. Filipp. 1:6 en 10).

In deze tijd is de boze nog altijd actief en die tijd is hem door God gegeven! Wij kunnen dus nog wel degelijk hinder ondervinden van zijn boze werken. En dan bidden wij niet: verlos ons van de boze, want dat doet God (nog) niet. En als we bidden om bescherming, mogen we tegelijk danken, dat de Heere God ons een bescherming heeft gegeven: “Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen (lett.: methoden) van de duivel” (Efe. 6:10). Wie deze wapenrusting ter hand neemt, krijgt de verzekering weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad (of: de boze dag) en stand te kunnen houden. Eigelijk ook wel logisch, want in Christus zijn wij al verlost (uit de macht) van boze... en nog veel meer! Daar kunnen we te allen tijde voor danken. Zo zit dat!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Bijbels bidden

Soms wordt er gezegd dat gebed niet belangrijk is; God weet immers toch alles al van tevoren. Toch zie je dat Paulus een man was van gebed, die innig met de Heere leefde, en vanuit die gemeenschap ook Gods leiding ervoer. Gebed heeft met de verborgen omgang met de Heere te maken.

Ook belangrijk: Hoe zouden wij moeten bidden? Of eigenlijk: Wat vragen we van God? Bidden we het 'Onze Vader', omdat de Heere Jezus dat aan Zijn discipelen leerde? Waar leidt Gods Woord ons eigenlijk naartoe?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Bijbels bidden'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'